Ofte stilte spørsmål

TV

Tilbyr NEAS HDTV?
Ja, NEAS tilbyr HDTV.

For at du skal kunne nyte HD tilbudet vårt trenger du en HD dekoder. Vi tilbyr en HD PVR som ikke bare gir deg muligheten til bestille HD kanaler, men også tilgang til tjenester som Film på bestilling (Vod) direkte på dekoderen. HD PVR-en har også mange andre funksjoner som gjør TV-hverdagen din mer praktisk.
Hvilke nye tjenester vil jeg få med digital-TV fra NEAS/ Get?
Det første du vil merke er en forbedring av lyd- og billedkvaliteten samt tjenesten Elektronisk programguide (EPG) og et langt bredere tilbud av TV-kanaler. Nå kan du i mye større grad selv bestemme hva du vil se på TV.

Har du en Get box HD PVR og HDi  kan du nå leie film rett fra fjernkontrollen.
Med tjenesten Get filmleie har du tilgang til et stort utvalg filmtitler fra kategorier som Action, Drama, Komedie, Barn, Romantikk, Thriller og Voksen.

Opptaksfunksjonen lar deg ta opp inntil 2 programmer samtidig.
Mangler lyd på enkeltkanal. Hva gjør jeg?
Enkelte kanaler sender lyden i Dolby Digital. Dekoder må være riktig tilkoblet til motakerutstyr (surroundanlegg) for at denne tjenesten skal fungere. Er Dolby Digital aktivert uten at det er riktig tilkoblet, vil du miste lyden på enkelte kanaler.

For å skru av dolby digital må du gå inn på menyen på din dekoder og deaktivere denne tjenesten.

Get Box
  • Trykk Meny på fjernkontrollen
  • Velg Instillinger og trykk på OK
  • Tast inn pinkode (0000)
  • Velg SPDIF-Lyd og trykk på OK
  • Velg Av for å deaktivere dolby digital og bekreft med OK

Get Box HD PVR / HDi

  • Trykk OK på fjernkontrollen
  • Velg Instillinger
  • Velg Lyd og Bilde
  • Velg Lyd
  • Velg Deaktiver i feltet Dolby Digital
  • Tryk blå knapp for å lagre
Bildet hakker, er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette?
Hakking på lyd og/eller bilde skyldes ofte svake signaler inn til dekoder. Veldig ofte er det lange eller dårlige antennekabler som har skylden. Vi ønsker derfor at du benytter den medfølgende antennekabelen. Hvis denne er for kort anbefaler vi at du bruker en trippelskjermet antennekabel av god kvalitet.

Sjekk følgende:
  • Fjern først splitter eller annet privat utsyr som kan være koblet mellom antenneuttak og dekoder
  • Sjekk at antennekabel sitter godt i både antenneuttak og dekoder
  • Se etter synlige skader på antennekabel. Har kabelen synlige skader bør denne byttes til en ny av god kvalitet
  • Omstart dekoder med strømbryter på baksiden

Dekoder

Brukerveiledning for Get bokser
Brukerveiledning for alle Get bokser finner du her:

Get box
Get box HD PVR
Get Box HDi
Hvordan bør en HD dekoder plasseres?
Get box HD PVR bør plasseres med god lufting, den bør ikke stå i en tett stereobenk eller lignende. Det er viktig at det er god lufting både på sidene og bak dekoderen så den ikke blir for varm.
Har Get sine dekodere HDMI utgang?
Get sin HD PVR og HDi dekoder har HDMI-utgang i tillegg til mulighet for tilkobling via Scart, Komponent, S/PDIF og analog lyd (audio).

Get box og SD (Standard definition) PVR har ikke HDMI-utgang. Disse dekodere har dog mulighet for tilkobling via Scart, Composite video, S/PDIF og analog lyd (audio).
Hvor mange timer opptak kan jeg lagre på Get box HD PVR?
Get box HD PVR har ca 70 timer opptakstid, dette baserer seg på en fordeling av HD-opptak og vanlig digital-TV-opptak. Hvis du tar opp mye HD-programmer vil opptakstiden bli noe mindre, hvis du tar opp mye vanlige Digital-TV-programmer vil opptakstiden bli lengre.
Administrere opptaksinstillinger på Get box HD PVR
For å komme til opptaksinnstillingene går du inn på menyen (OK eller Exit) --> Innstillinger --> Brukeroppsett --> Opptaksinnstillinger.

Ved full harddisk:

- Vis advarsel før full: Her vil det dukke opp en melding på skjermen din når harddisken nesten er full. Du må da inn på "mitt arkiv" og slette noen opptak du ikke lenger har bruk for.

- Stopp opptak: Her vil opptaket bryte når harddisken er full, uten at en beskjed dukker opp på skjermen.

- Slett gamle automastisk: Dekoder vil her automatisk slette de eldste opptak (som ikke er PIN-beskyttet) uten å gi beskjed.

Automatisk opptak:
Her angir du hvor mange minutt dekoder skal ta opp kanalen du ser på, automatisk. Angir du for eksempel 90 min. kan du spole 90 minutter bakover i tid. Dette forutsetter at du har sett på en og samme kanal i 90 min. eller mer. Bytter du kanal vil det automatiske opptaket bli slettet, for så å begynne på nytt på kanalen du skiftet til.

Margin før og etter opptak:
Her angir du hvor mange minutt dekoder skal ta opp før og etter, av programmet du har satt til opptak.

For mer informasjon om andre innstillinger og annet informasjon om våre dekodere, se (brukermanualene), eller les mer på våre (produktsider).
Hvordan kan jeg fjernstyre opptak fra mobiltelefonen?
Fjernstyrt opptak er en tjeneste for deg som har Get box HD PVR. Tjenesten er gratis og lar deg gjøre opptak av programmer du har glemt å ta opp selv med fjernkontrollen hjemme.

Oppstart
Åpne nettleseren på mobilen og gå til følgende adresse: http://mobil.get.no/. Hvis du kobler til via mobilnettet vil du i de fleste tilfeller slippe å taste kode. Forutsatt at du har registrert dette nummeret hos Get. Vi vil da kjenne igjen din mobil og logge deg inn automatisk.

I noen tilfeller, samt når du kobler til via trådløst nett, må du taste inn både telefonnummer og kode for å logge inn. Du trenger da en bruker. Denne opprettes slik:

  • Trykk på: Ny bruker. Du vil i løpet av kort tid motta passord på SMS forutsatt at mobil- nummeret er registrert hos din leverandør.
  • For å komme i gang med tjenesten må du registrere ditt mobilnummer hos NEAS. Når dette er utført er du klar til å starte tjenesten.
Se brukerveiledning for Fjernstyrt opptak her

Filmleie

Det står ”Ingen info” i skjermbildet og jeg får ikke leie film, hva gjør jeg?
Dette skjer dersom dekoderen mister kontakt med sentralen.
Du kan forsøke følgende:

1.Restart dekoderen med AV/PÅ-knappen baksiden.
2.Sjekk at antennekabelen sitter skikkelig på plass både i dekoderen og i antennekontakten i veggen.
3.Dersom du nylig har tatt i bruk splittere for å dele signalet mellom for eksempel bredbånd og tv, ber vi deg forsøke å koble dekoderen rett i veggkontakt for å se om dette løser problemet.
4.Problemet kan også skyldes at du bor i et område som ikke er klargjort for tjenesten eller at du har feil i kabelnettet inne i huset ditt.
Jeg får opp ”Kritisk feil: Mistet nettverkstilkobling” på Filmleiemenyen.
Get får ikke kontakt med modemet som er i dekoderen. Get Filmleie er en tjeneste som krever toveis signaler. Dette betyr at for at vi skal åpne opp tilgangen til filmen du ønsker å bestille, og for at vi skal kunne fakturere filmbestillingene må dekoderen din sende et signal i retur til oss.

Sjekk følgende: Har du at et bredbåndsmodem fra NEAS tilkoblet på samme antenneuttak må du bruke en splitter med retursignaler på tv-utgangen. Har du ikke denne splitteren må du ta kontakt med vårt kundesenter på 71 56 55 25.

”Kritisk feil: Mistet nettverkstilkobling” kan også skyldes svake inn-signaler og/ eller retursignaler. Veldig ofte er det lange eller dårlige antennekabler som har skylden. Vi ønsker derfor at du benytter den medfølgende antennekabelen. Hvis denne er for kort anbefaler vi at du bruker en
trippelskjermet antennekabel av god kvalitet.
Hvordan skal jeg koble min dekoder for å få filmleie?
Get Filmleie er en tjeneste som krever toveis signaler. Veggboksen du har bestemmer hvilket uttak som tilbyr toveis signal. Det er tre måter en kan koble dekoderen til vegguttaket:

1. Har du en veggkontakt med to uttak skal du benytte det venstre uttaket med den medfølgende antennekabel.

2. Har du en veggkontakt med tre uttak skal du benytte det øverste uttaket med den medfølgende antennekabel.
    
3. Den tredje måten å koble opp dekoderen på er KUN hvis du benytter deg av IP telefon fra NEAS, eller om du har et kabelmodem med Trådløs tilkobling fra NEAS. Begge kabelmodem krever en veggkontakt med tre uttak, men du må i tillegg benytte deg av en splitter slik at du får signal både på kabelmodem og GET dekoderen.

Hvis du ikke har en slik splitter, ta kontak med vårt kundesenter på telefon 71 56 55 25 eller besøk oss på Løkkemyra.
Hvilke filmer kan jeg bestille?
Du vil finne et stort utvalg filmer fra alle sjangre. Filmarkivet oppdateres jevnlig med de siste storfilmene, og du vil også finne mange av de gamle klassikerne. Her skal det finnes noe for alle, og det er lett å søke seg frem til sine favoritter ved å bla i kategoriene, eller bruke søkefunksjonen.

Canal+ filmene og seriene blir også jevnlig oppdatert med de nyeste filmene og seriene fra Canal+

Søk i filmdatabasen etter filmen du har lyst til å se
Hva er PIN1 og PIN2?
PIN1-koden brukes til barnesikring av kanaler og sikring av avanserte innstillinger på dekoderen. PIN1 brukes også til å bekrefte kjøp av filmer på Get Filmleie. Har du ikke endret PIN1 enda, er denne satt som standard 0000. Vi anbefaler at PIN1 endres ved første gangs bruk av dekoderen.

PIN2-koden kontrollerer tilgang til kategorien Voksen på Get Filmleie. Alle filmene i denne kategorien er registret av Medietilsynet og har 18 års aldersgrense. PIN2-koden må du selv angi første gang du starter Get Filmleie, og denne må være forskjellig fra PIN1.

Internett

Hva er adressen til DNS servere?

DNS står for Domain Name System og er en måte å gi koble IP-adresser med "navn", slik at man kan se hvilket navn som hører til en IP-adresse og omvendt, det fungerer litt på samme måte som en telefonkatalog. 

Adressene til dns-servere er: 85.93.225.10 / 85.93.226.10

E-post

Hvordan setter jeg opp en e-post konto?
Før du kan sende og motta e-post må du sette opp e-post programmet du ønsker å benytte. Her finner du fremgangsmåten til de mest brukte e-post programmene.

Outlook 2007
Outlook Express
Thunderbird
Opera Mail
Windows mail
Hvordan endrer jeg passord?
Du trenger ditt brukernavn og passord for å kunne utføre endring. Hvis du ikke har dette tilgjengelig, må du ta kontakt med kundesenter på telefon 71 56 55 25 for å få dette tilsendt.

https://webmail.neasonline.no/mail/
Hva er NEAS Bredbånd sine e-post servere?
NEAS Bredbånd sine e-post servere er som følger:

Innkommende e-post IMAP port 143       mail.neasonline.no
Innkommende e-post POP3 port 110       mail.neasonline.no
Utgående e-post SMTP port 587 mail.neasonline.no

 
Hva er IMAP og POP3?
IMAP og POP3 er standardprotokoller for e-post, som gjør slik at e-postprogrammet ditt får tilgang til e-postkontoen din.

IMAP gir mulighet for flere ulike e-postprogram til å gå inn på samme mailboks. Samtidig blir e-postene liggende tilgjengelig på serveren slik at du kan finne de igjen ved en senere anledning.

POP3 laster ned meldingene til e-post programmet ditt, samtidig som de fjernes fra serveren. E-postene blir da ikke lenger tilgjengelige via andre program enn det som du brukte for å laste de ned.
Office 365 og spf-oppføringer

Standard spf-oppføring  for domene med office 365 tillater kun microsofts egne smtp-servere.

Standardstrengen er : v=spf1 include:spf.protection.outlook.com –all

 

Dette er et problem for utstyr som scannere osv som ikke støtter smtp auth, og dermed må bruke neas-smtp.

 

Bedriften må da endre spf-oppføring på sitt domene til følgende for å godta neas sin smtp-server:

v=spf1 include:spf.protection.outlook.com a:hermod.neasonline.no -all

Faktura/ betaling

Hva er eFaktura?
Med eFaktura kan du ordne betalingene dine enda mer effektivt via nettbanken.

eFaktura betyr at fakturaen kommer i nettbanken din istedenfor i postkassen, ferdig utfylt med KID-nr. Du sjekker den, klikker "Godkjenn", og den blir betalt på forfallsdato.
Hvordan går jeg frem for å få eFaktura?

1. Gå inn på efaktura.no
2. Velg privat. Opprett avtale i boksen til høyre. Logg inn med Bank ID.
3. Velg Nordmøre Energiverk fra listen. Opprett avtale.

Alternativt kan du takke ja til eFaktura når du betaler din neste faktura i nettbanken.
Aktuelt Aktuelt fra NEAS
Nyhetsbrev Meld deg på vårt nyhetsbrev
Facebook Følg oss på facebook
Youtube Vi viser deg på youtube
Webmail Webmail